Nyheter ... Skreddersydde turer til Syd-Italia - Matera og PugliaPå to og fire hjul ved Gardasjøen og i dalene i Syd-TyrolVespa-tur og andre opplevelser i Grappa-landTo på fire hjul fra Lazio til PiemonteInntrykk fra mat-, vin- og sykkeltur til Matera og PugliaInntrykk fra vakre Bassano di GrappaLes mer under menyvalget Nyheter og Tips

Skreddersydde turer til Syd-Italia - Matera og Puglia

Skreddersydde turer til Italias sydlige breddegrader har vært en bestselger de siste årene. Denne videoen gir en smakebit på hva man har i vente.

Turene starter gjerne i Matera. Denne byen var den Europeiske kulturhovedstad i 2019. Den har en historie som strekker seg mange tusen år tilbake. Fra byen har man utsikt over gamle huler fra steinalderen, og man har hele den gamle fasinerende bydelen "I Sassi" å boltre seg i med sin særegne arkitektur og koselige hoteller og restauranter. Mange av hotellrommene er huler.

Etter et opphold i Matera kan man starte sykkelturen inn i nydelige Puglia. Her møter man ekte gjestfrihet. Bo i en "Trulli" og nyt den fantastiske utsikten. Besøk flotte byer som Alberobello - "Trulli-hovedstaden", Ostuni - "Den hvite byen" og ikke minst Monopoli helt nede ved kysten. Bari med sin gamleby er også verdt et besøk.

Puglias lange kystlinje innbyr til flotte opplevelser og selvsagt badeferie på flotte strender.

Maten og vinen er et kapittel for seg. Puglia har ikke mindre enn 3 store og flotte vindstrikter. Maten er av ypperste klasse. Besøk et "Masseria" og bli bevertet med de kosteligste retter alt laget av lokale råvarer.

Vi har flere forslag til slike turer. Bare følge lenken under og se alle våre tilbud i dette flotte området.

PUGLIA COASTAL WALKING - OTRANTO TO FINISTERRAE

SYKKEL OG FOTTURER

Puglia

Klikk på et av disse områdene for å se hva vi tilbyr

På to og fire hjul ved Gardasjøen og i dalene i Syd-Tyrol

La Bella Italia arrangerer skreddersydde turer over hele Italia, helt etter ditt eget ønske. Våre kontakter i Italia er meget flinke og profesjonelle, så vi kan garantere opplevelserike turer der dere får oppleve det beste som Italia kan tilby. Her deler vi med dere opplevelsene fra noen deilige dager i Bardolino ved Gardasjøen, og i dalene i Syd-Tyrol i ord og bilder. Turen bød på sommervarme, deilige måltider, nydelig vin, koselige byer, og sykkelturer i vakre landskap.

Vi startet turen med å fly til Milano og kjøre leiebilen direkte til vår første stopp i Bardolino. Dette er en nydelig by ved bredden av Gardasjøen. Her tok vi inn på et hotell som ligger midt i sentrum av byen. Det var et moderne leilighetshotell av meget høy standard, og ved å gå ut av døren var vi midt i en av de travle handlegatene kun 100 meter fra sjøen. Vi hadde en avtale med et byrå om å leie sykler, og de kom til hotellet med syklene.

Bardolino er kjent for sin sjarme og sin vin som bærer samme navn. Dette er et kjent turistmål, så gatelivet er ganske hektisk, men meget hyggelig. Det er mange koselige barer og restauranter å velge mellom, og vi prøvde flere av dem. Ved havnen ligger båtene tett, og det er et utmerket sted å betrakte den romantiske solnedgangen over sjøen.

Dagen etter tok vi syklene på en tur anbefalt av utleieselskapet. Den gikk opp i åsene som reiser seg over sjøen. Den ene sykkelen var elektrisk og den andre ikke. Åsene er bratte, så el-sykkel anbefales på det varmeste. Til tross for slitet i oppoverbakker i 30 varmegrader, var det en koselig tur i nydelig landskap med flott utsikt over sjøen. Etter en runde opp i åsene endte vi i byen Garda og syklet langs sjøen hjemover mot Bardolino. Det er trygt å sykle langs sjøen på sykkelstien. Vi stoppet for å ta et bad og en drink langs veien på en av de mange barene som ligger langs stien. Kvelden ble tilbragt i Bardolino med alt det innebærer av kos og hygge.

Dagen etter syklet vi langs sjøen sydover gjennom landsbyene som ligger langs sjøen til den koselige landsbyen Lazise. Den er omringe på 3 kanter med en middelaldersk intakt bymur. Igjen gikk turen på trygge sykkelstier. De var ganske mange fotgjengere langs ruten så tempoet var ikke imponerende høyt. Men vi hadde god tid, og hadde god tid til å nyte turen langs sjøen.

Den neste dagen bar reisen inn i fjelldalene i Alto Adige (Syd-Tyrol), nærmere bestemt en landsby som heter Tirol. Den ligger i høydene over byen Meran, som er en av de største byene i området. Tirol er en liten koselig fjell-landsby med hus i typisk alpe-stil. Språket er mest tysk i dette området. Vi tok inn på vårt hotell, og tok en spasertur i byen. Vi hadde fått råd om å se på det lokale slottet som heter Schloss Tirol. Det er et imponerende middelalderslott som i dag benyttes til kulturelle formål. Det ligger en kort spasertur fra sentrum av Tirol, langs en vei som gir en fantastisk utsikt over område og slottet. Om kvelden ble vi invitert ut på en spasertur og middag i Meran. Det er en koselig by med mye atmosfære.

Morgenen etter dro vi på guidet sykkeltur på el-sykkel. Vi syklet langs asfalterte sykkelstier som er anlagt i bunnen av dalene, med noen avstikkere til steder langs veien. Her har de til og med etablert kafeer langs sykkelstien, så man kan få seg noe å drikke og spise på sivilisert vis. Turen bød på vinsmaking på en lokal vingård lunsj på en lokal gård med servering av egne produkter, en fantastisk utsikt over mot det Tirolske fjell-landskapet, smaking på lokal grappa og andre likører, og en del bratte bakker, som vi med hjelp av el-syklene klarte å forsere uten større problemer. Guiden var meget hyggelig og kunnskapsrik og snakket godt Engelsk. I dette området skal man i prinsippet kunne snakke Italiensk, men i noen av dalene er det kun tysk som regjerer. Engelsk er heller ikke veldig utbredt blant de eldre.

Neste dag kjørte vi til Ciardes som er et lite sted vest for Meran i en dal heter Schnalsdal (Senales). Her tok vi inn på et 5+ stjernes hotell av meget høy standard. Etter et bad i bassenget inntok vi en mektig og god middag ute i hagen. Dagen etter var det tid for sighseeing i bil med en fantastisk lunsj i Castelbello på en meget god familiedrevet restaurant. Turen endte opp i Villabassa hvor vi skulle overnatte. Der ble vi innkvartert i gammelt hotell midt i byen i en suite i et tårn med en fantastisk utsikt over hele området rundt. Dette er et område som ligger midt i Dolomittene og som er særlig kjent for langrennmulighetene. Det arrangeres flere turrenn i dette området. Vi var like i nærheten av Toblach der en ikke ukjent skiskytter oppholdt seg inntil nylig. Naturen er virkelig fanstastisk, byene er klassiske tyrolske perler, menneskene er hyggelige, så det er ingen grunn til ikke å reise hit. Vi koste oss virkelig i godt selskap over en herlig middag i hotellets restaurant.

Dagen etter var vi invitert på en guidet fottur rundt «Tre Cime», som er en berømt fjellformasjon i Dolomittene med tre topper på rad som stikker opp som råtne tenner. Opp til en høyde på rett under 3000 meter. Vi kjørte bil til en høyde av ca 2.300 meter og gikk på stier derfra. Det var en utrolig opplevelse å se utsikten over fjellheimen og fjellformasjonen «tre Cime» på så nært hold. Stien førte oss i en komplett sirkel rundt fjelltoppene. Vi inntok en lett lunsj i en fjellstue («rifugio») og nøt utsikten. Turen er enkel å gå, så selv en med velutviklet høydeskrekk har intet å frykte. Dette var siste etappe på vår reise i denne omgang. Vi anbefaler varmt lignende turer. Opplevelsene lurer rundt hvert hjørne.

Ta kontakt med La Bella Italia og la oss hjelpe deg med å planlegge ferien din.

Trentino Alto Adige

Klikk på et av disse områdene for å se hva vi tilbyr

Vespa-tur og andre opplevelser i Grappa-land

La Bella Italia arrangerer turer over hele Italia med mulighet for å skreddersy opplevelsene helt etter ditt eget ønske. Våre kontakter i Italia er meget flinke og profesjonelle, så vi kan garantere opplevelserike turer der dere får oppleve det beste som Italia kan tilby. La Bella Italia vil vise fram deler av Italia som ikke er så kjente, for vi vet at Italia har så mye mer å by på av fantastiske steder og opplevelser enn de mest kjente og vanligste turmålene. Her beskriver vi en tur til Bassano di Grappa, en nydelig by ikke langt fra Venezia og Verona.

Vi er en gruppe på vel 20 personer som hvert år reiser sammen til et spennende sted. I 2018 bestemte vi oss for å utforske «Grappa-land», nærmere bestemt byen Bassano di Grappa. Byen ligger nord i Veneto under fjellet Monte Grappa, som har gitt navnet til dette etter hvert berømte, og tildels beryktede, brennevinet laget av restene etter vinprodusjon.

Etter å ha flydd til Venezia ble vi kjørt med minibuss til vårt hotell. Dette viste seg å være et nydelig botique hotell som ligger 15 minutters gange fra sentrum. Det er utstyrt med en stor nydelig hage med utendørs sitte-område som vi brukte som felles samlingssted mellom slagene. Det gikk hardt utover hotellets lager av Prosescco og andre drikkevarer, og vi ble meget godt behandlet av et tålmodig og tjenestevillig vertskap. Samme kveld som vi ankom hadde vi en storslagen middag i hotellets flotte lokaler.

Vår første utflukt dagen etter var en Vespa tur i området. Vi ble kjørt til Vespa utleier ca 1 time med buss fra hotellet. Sammen med en lokal guide, bar det avsted på scooter med hele gjengen. Guiden viste vei og sørget for at vi alle var med. Turen varte i ca 3 timer, med innlagte stopp på pittoreske steder. Blant annet kjørte vi gjennom den vakre dalen Dobbiadene som er hjemstedet til Prosecco. Siden vi var kjørende måtte vi utsette smakingen til etter at Vespaene var trygt returnert til utgangspunktet. Så var det tid for lunsj på en restaurant utenfor byen med en vidunderlig utsikt over området, og ikke minst nydelig mat og vin. Etter dette var det smaking av Prosecco og besøk på den berømte «Osteria Senza Oste» (vertshus uten vert) i val Dobbiadene. Dette er et Osteria med selvbetjening, og vi fikk oppleve syngende Italienere som tydeligvis hadde tatt godt for seg av den lokale vinen.

Neste dag var vandretur på programmet. Vi kjørte et lite stykke til utgangspunktet for turen, og vandret deretter gjennom et vakkert landskap til byen Marostica. Dette er nydelig middelalderby med en intakt borg som omslutter hele det gamle bysenteret. Den er særlig kjent for et stort sjakkbrett der mennesker brukes som brikker. Her ble de fleste av oss sittende på en kafe på den sentrale Piazzaen ved sjakkbrettet, mens noen av oss var spreke og gikk opp på toppen av en ås til borgens høyeste punkt.

Etter nydelig lunsj i en gammel og tradisjonell Restaurant i Marostica ble vi kjørt til et grappa-destilleri for omvisning og ikke minst smaking på produktene. Flere av oss måtte revurdere forutinntatte forestillinger om grappa som dårlig hjemmebrent etter dette besøket. De hadde også andre gode produkter på menyen. Selvsagt hadde de en egen elegant butikk, der vi la igjen en del Euro før turen gikk tilbake til hotellet.

Etter en god middag på en bedre restaurant i Bassano,, og en tiltrengt god natts søvn, var det sykkeltur på programmet. Turen gikk fra hotellet med egen guide til byen Asolo. Asolo er kjent som «Trevisos perle» for sin praktfulle beliggenhet med en fanstastisk utsikt over fjellene omkring. Byen er også i seg selv en sjarmerende gammel by med smale smug og nydelige bygninger. Vi var tydeligvis sprekere enn gjennomsnittet, for vi måtte ta en ekstra rundtur i området for ikke å komme altfor tidlig til avtalt lunsj restaurant. Etter å ha forsert en lang motbakke kom vi inn i byen. De av oss som hadde vært lure nok til å bruke el-sykkel, lot seg ikke merke av dette, mens vi andre hadde det heller tungt på slutten. Det smakte desto bedre med kaldt drikke i glasset. Byen var forøvrig full av motorsykler når vi kom på grunn av en samling for MC-interesserte. Byen kom mer til sin rett når de hadde forlatt åstedet. Vi trillet så ned til en restaurant som lå nedenfor byen, før vi syklet tilbake til hotellet. Kvelden ble tilbragt på en god restaurant i Bassano som et verdig punktum på turen.

Dette sier kundene om oss:

"Kjære Kjersti! Tusen takk for flott arrangert tur til oss 6. Vi har hatt det helt fantastisk, spesielt det første hotellet og vingården (hvor vi overnattet 2 dager x 2) svarte til forventningene. Sykkelturene var flott, helt rett med el – varmt og behagelig med lett sykkel disse dagene så det passet bra. Vespaturen tok vi alle, men jeg satt bakpå – fikk faktisk sett mye mer enn de andre, kunne helt sikkert kjørt selv, men da med svært sakte fart"

"Hei Kjersti, takk for en fantastisk tur til Veneto – Kristine -group Alt fungerte, alt var luxus, henting og bringing, alt på stell og de herlige overnattingstedene"

To på fire hjul fra Lazio til Piemonte

Årets (altfor korte) sommerferie ble en slags «roadtrip». Vi fløy til Roma og tok fly hjem fra Milano to uker senere. I mellomtiden hadde vi flotte opplevelser, møtte hyggelige mennesker, nøt altfor mye god mat og god vin, beundret nydelige landskaper, og hygget oss med familien. Riktig et «Kinderegg» av en ferie. Her er noen inntrykk fra denne turen, forhåpentligvis til inspirasjon og glede.

Kun en halvtimes kjøretur nordover fra Fiumicino blir landskapet naturskjønt og bakkete, der veiene svinger seg svinger mellom åkrer og eldgamle hus. På en topp finnes et gammelt malerisk slott med en stor eiendom, som er gjort om til et flott hotell. Stedet har sin egen restaurant, to svømmebasseng og et nydelig park-anlegg. Vi ankom om kvelden og gikk rett til restauranten for å nyte vårt første måltid denne ferien. Det overgikk de fleste av våre forventinger. Det var selvsagt stemningen man får ved å sitte ute uten å fryse, de hyggelige kelnerne som foreslo de gode rettene og som ikke minst fikk oss til å prøve de lokale vinene. . Det ble derfor en god natts søvn før ferden gikk videre neste dag.

Neste stopp på ferden var en vingård nær byen Massa Marittima i Toscana. Vi befinner oss i det sørvestre hjørnet av Toscana, i provinsen Grosseto. Vi tilbragte to netter i en av leilighetene rett ved siden av svømmebassenget og med en malerisk utsikt med sypresser og okergule åkrer. Stedet er omgitt av en stor park med flere gruslagte sypress-alleer som snor seg mellom vinmarker og kornåkre. Det er også områder med tett skog. Middelhavet med fine strender er kun 20 minutter unna med bil. Vi benyttet anledningen til å gå en fin tur i dette uforglemmelige Toscanske landskapet. Hvis man er glad i vin, er dette et av det rette stedene å være. Vingården ligger i gangavstand og der kan man smake på produktene og kjøpe med seg godsaker hjem til leiligheten. Du kan lese mer om dette flotte stedet her.

Vi forlot vingården med blandede følelser, for dette er et sted man kan kose seg i lang tid. Men vi hadde en avtale med gode venner som bor i nærheten av Lucca, så det var bare å sette seg i bilen og la GPS’en føre oss nordover. Våre venner har en villa – Il Convento og ett gårdshus som de leier ut ca 12 km fra Lucca. Det er en gammel villa fra 1600 tallet og. Den har vært brukt som residens for adelige og senere som kloster og skole. Nå er den pusset opp og bragt tilbake til tidligere prakt. De har 11 soverom, flotte stuer, en nydelig hage med et flott svømmebasseng, og standarden er meget høy. Gårdshuset er barndomshjemmet til eieren, 10 soverom. Du kan lese mer om adelsvillaen her --- og gårdshuset her.

Våre venner bød på gode samtaler, fantastiske måltider og hyggelig samvær. Vi fikk også gleden av vandre rundt på muren som omgir Lucca. Det er en tur på ca 1 time til fots, og gir et interessant perspektiv på denne flott byen. Anbefales på det varmeste.

Etter en natt på Il Convento, gikk turen til Levanto, Vi hadde en avtale med vår datter og hennes lille familie om å møtes der, og den ville vi ikke komme for sent til.

Levanto er en by som ligger et lite stykke nord for den nordligste byen i «Cinque Terre» som heter Monterosso al mare. Den er en del større enn landsbyene i Cinque Terre og har et koselig sentrum som er fullt av liv. Strendene er flotte og man kan lett finne seg sin egen strand. De har anlagt en sykkelsti gjennom en nedlagt jernbanetunnel, som gjør at man lett kan sykle til nabolandsbyen Bonassola. For å komme til Cinque Terre anbefales det å ta toget. Langs veien finnes flere mindre strender, og flotte utsiktpunkter med utsikt til havet.

Vi tok inn i en leilighet som heter Brilliant i sentrum av byen og tilbragte noen deilige dager sammen med vår datter og hennes samboer, og ikke minst vårt barnebarn på to år. Kjøring med bil er en utfordring i disse byene, og ikke minst parkering. Igjennom mine sammarbeidspartnere bestilte vi en garasjeplass, mot en grei betaling, så der stod bilen så lenge vi var der. Vi vandret mellom landsbyene i Cinque Terre, noen av oss prøvde surfebrett, og vi inntok nydelige måltider på de mange gode restaurantene i byen.

Genova ligger kun 1 time med toget unna. Der besøkte vi akvariet som er et av de største i Europa, og fikk en omvisning i Genovas «centro storico». Det var virkelig en flott opplevelse, som anbefales på det varmeste. La Bella Italia arrangerer slike guidede turer i Genova. og tilbyr også ferdigsydde fotturer i «Cinque Terre». Les mer om det her.

Etter å ha tatt farvel med Levanto og vårt reisefølge, kjørte vi videre nordover til Piemonte. Vi tok inn på et hotell i Saluzzo, som er en nydelig liten middelalderby en times kjøretur vest for Alba. Her møtte vi våre venner og tilbragte en hyggelig kveld hjemme hos dem i deres nydelige hjem.

Vi startet dagen med en vandring fra hotellet og endte opp på ett slott som er åpent for publikum og kjent for sine fantastiske fresker. Her vi møtte våre venner som tok oss med til en meget god restaurant der vi inntok en lunsj med nydelige spesialiteter fra Piemonte.

Deretter kjørte vi inn i en av de mange dalene til et sted som er berømt for sine oster (ostene kalles «Barolo blant oster»). Der fikk vi en interessant omvisning i ostemodneriet og lærte mye om ost som vi ikke ante at vi ikke visste, og vi fikk smake på mange av de lokale ostene.

Dagen etter kjørte vi sammen til Limone, som ligger ved foten av Alpene. Fjellkjeden som skiller Piemonte fra Provence i vest og Liguria i Syd. Der tok vi inn på et hotell, og satte oss inn i en store firehjulsdrevet bil med sjåfør og guide. De tok oss med opp i fjellene langs en smal vei som kalles «via del sale». Den ble opprinnelig anlagt for å frakte militære over fjellet. Veien er smal og svingete og går langs fjellsidene med fantastisk utsikt over fjellheimen og dalene rundt. I det ene øyeblikket ser man inn i Frankrike og det neste inn i Italia. Langs denne veien kan en sykle, en tur på ca km 50 som starter i Piemonte og ender I Liguria på den Italienske riviera ("Costa Azzurro"). Dette er enten en dagstur, eller to dager med en overnatting i en fjellhytte.

På vei mot Milano dagen etter, kjørte vi innom Barbaresco og smakte på vinene. Deretter tok vi oss en lunsj i Neive – nok et fantastisk måltid før vi satte kursen hjemover.

La Bella Italia kan skreddersy like flottet turer som vi har hatt over alt i Italia. Ta kontakt for en hyggelig prat om Italia.

Piemonte
Lombardia
Liguria
Toscana

Inntrykk fra mat-, vin- og sykkeltur til Matera og Puglia

Matera er en nydelig by som også er hovedstaden i provinsen Basilicata som er en provins klemt mellom Puglia i øst, Campania i nord og vest, og Calabria i syd. Matera er mest kjent for "I Sassi" som er en middelaldersk samling av hulehus midt i byen. Det var i sin tid kjent for sin fattigdom, og var lenge betraktet som en skam for Italia. "I Sassi" ble fraflyttet i etterkrigsårenen, og stod lenge og forfalt. men fra 1990 årene og frem til nå er bydelen i stor grad renovert og man finner både velstående fastboende, restauranter og hoteller der. det et magisk sted som filmskapere har benyttet som kulisser i flere historiske filmer som "the Passion of Christ" og "Ben Hur".

Puglia er "hælen" i Italia støvelformede territorium. Provinsen er blitt stadig mer kjent som et turistmål, med god grunn. Her finner man de karkateristiske "Trulli" og et landskap som kan minne om landet til "Hobbittene" i Ringenes herre. Man finner også nydelig kystlandskap på tre sider. Det finnes fantastiske byer der husene og gatene er i hvit kalksten. Det finnes større byer som Bari og koselige mindre steder som Monopoli. Det finnes flere gode vinområder hver med sine egne druer og sin egenart. Kjøkkenet er som ellers i Italia fantastisk, basert på kortreiste råvarer. Prisene ligger enn så lenge godt under de man finner i mer berømte trakter.

Vi dro på vår årlige tur med en venners venner gjeng rundt 1. mai og her er noen inntrykk fra turen.

Vi begynte turen i Matera. Der bodde vi på et hotell som er ombygd adelig palass. Noen av rommene er i den gamle stilen med svære rom, høyt tak og barokk-stil. Vi hadde en hel dag i denne nydelige byen med stor middag på en lokal restaurant, guidet tur i I Sassi, og egen tid med flanering i gatene, og for de mer eventyrlystne, en tur på stiene i ravinen som skjærer rett nedenfor byen. Matera er utropt til Europeisk kulturby i 2019, så det er best å skynde seg dit før resten av verden oppdager den.

Etter oppholdet i Matera tok vi buss til Alberobello som er et kjent turistmål på grunn av Trullibyen som ligger her. Trulliene er runde bygninger med konisk tak som er bygget i stein. De aller fleste er ganske små bygninger men noen av dem kan være store kirker og andre bygg med flere etasjer. Man finner dem også spredd rundt omkring i det koselige landskapet.

Etter litt sightseeing på egen hånd, hadde vi en lærerik og velsmakende vinsmaking på en lokal vingård. Vi skulle sykle derfra, men siden vi hadde busstransport av bagasjen til bestemmelsesstedet, var det mulighet for å kjøpe den lokale vinen og få den fraktet.

Sykkelturen gikk fra Alberobello til vårt hotell nær sjøen på østsiden av Puglia. Landskapet er bølgende og man sykler mye på koselige småveier uten mye trafikk. Vi hadde turene kodet inn på GPSer, og i tillegg en god skriftlig beskrivelse av ruten, så det var ikke noe problem å finne fram. Etter en tur på ca. 35 km ble vi innkvartert på hotellet og kunne slukke tørsten og senere innta en bedre middag. Temperaturen var ikke høy nok til å nyte et bad i det flotte bassenget, selv om det så fristende ut.

Området ved kysten i Puglia er nydelig med mange koselige steder. Det går fint å sykle på mindre trafikkerte veier som fører en gjennom de flotte småbyene, der man gjerne parkerer sykkelen og får seg noe å spise og drikke på en av de hyggelige piazzaene. Vi syklet til både Monopoli og Polignano al mare, uforglemmelige steder begge to.

Vi anbefaler på det varmeste sykkelferie i Puglia. Vi har fremdeles mange ruter å oppdage der, og vi kommer ganske sikkert tilbake med flere reiseskildringer.

Klikk her hvis du vil vite mer om hva vi tilbyr i Puglia

Puglia
Basilicata

Inntrykk fra vakre Bassano di Grappa

Mange som er på ferie i Veneto nøyer seg med å besøke Venezia. Det er forståelig at man vil besøke denne vidunderlige byen, men om du vil ha en nesten like fin opplevelse, men uten alle turistene, ta en tur til Bassano di Grappa.

Bassano di Grappa er en by som ligger i regionen Veneto ikke langt fra hverken Venezia eller Verona. Hvis man ser sydover ser man slettelandet rundt Po-elva mens nordover ser man en fjellheim med topper opp mot 2000 meter som markerer begynnelsen på alpene. La Bella Italia har vært på tur i dette området og her er noen inntrykk fra denne turen.

Som Venezia ligger også Bassano ved vann, rettere sagt ved elva Brenta som renner bred og stille gjennom byen. Byen er fra middelalderen med mange flotte historiske bygninger. Vi inntok en aperitiff i "Grapperia Nardini", et vertshus som er så og si uendret siden 1700 tallet. Dette ligger rett ved enden av "Ponte Vecchio", en av Italias eldste trebroer som krysser elva. Vi bodde på et meget koselig B&B med utsikt over elva og fjellene rundt.

Byen har et meget trivelig historisk sentrum med hyggelige gater og plasser, imponerende bygninger, koselige restauranter, barer og butikker. kort sagt alt man kan ønske seg av en Italiensk by.

Bassano di Grappa ligger under Monte Grappa som er det høyeste fjellet i omådet. Området byr på mange muligheter for friluftsliv for den som søker en aktiv ferie. Nærheten til andre kjente steder gjør det enkelt med dagsturer til f. eks Venezia, Verona, Gardasjøen, og mange flotte steder i alpene.

Den velkjente drikken Grappa har sitt navn fra dette området, og det kommer ikke som noen overraskelse at det finnes flere grappa-destillerier i området. Et besøk på et av disse anbefales, både fordi det gir innsikt i områdets historie og fordi produktene de lager er meget gode.

Vi hadde gleden av å innta flere nydelige måltid mens vi var der. Blant annet et minneverdig et på en vingård i nærheten med hvit asparges i mange varianter. Aldeles nydelig. Du finner koselige lokale restauranter overalt i området. Ta en tur rundt i de små festningsomringede byene i nærheten, og nyt et deilig måltid i en av de små lokale restaurantene. Verdt å nevne er Asolo og Marostica.

Val Dobbiadene ligger et par mil unna. Dette er et av de mest berømte områdene for Prosecco, Der spiste vi en nydelig lunsj med tilhørende Prosecco mens vi nøt utsikten over denne nydelige dalen. "Osteria senza oste" (vertssted uten vert) er en lokal severdighet. Det er et hus opp i åssiden der man kan gå og forsyne seg med mat og vin, og legge igjen penger. Så setter man seg ned på et pikniksted på toppen av åsen og nyter maten, vinen og utsikten.

Ta kontakt for en ferie i dette området av Italia, både for overnattingsturer eller for et lengre opphold. La Bella Italia kan arrangere aktiviteter, vinsmaking, omvisning på grappa destilleri, matlagingskurs, sykkelturer og andre aktiviteter.

DETTE SIER KUNDENE OM OSS:

"Tusen takk for flott arrangert tur til oss 6. Vi har hatt det helt fantastisk, spesielt hotell Rosina og Agricultura (hvor vi overnattet 2 dager x 2) svarte til forventningene. Sykkelturene var flott, helt rett med el – varmt og behagelig med lett sykkel disse dagene så det passet bra. Vespaturen tok vi alle, men jeg satt bakpå – fikk faktisk sett mye mer enn de andre, kunne helt sikkert kjørt selv, men da med svært sakte fart.

Ønsker deg en flott sesong videre, ser det er varmt å deilig i Italia fortsatt, skulle gjerne vært lenger.

Kristine"

Klikk her hvis du vil vite mer om hva vil tilbyr i Veneto

La Bella Italia

Organisasjonsnummer: 981066480

Adresse: RE Gründerhus, Torvveien 19, 1383 Asker

E-post: info@labellaitalia.no

Mobil: +47 971 54 806

Merk: Selv om vi gjør vårt ytterste for at informasjonen på disse sidene skal være korrekt til enhver tid,
kan det hende at det sniker seg inn feil i beskrivelsene av produktene og i prisene.
Vi tar derfor forbehold om at slike feil kan finnes.